آیا ارتباطی میان کم‌شنوایی و آلزایمر وجود دارد؟

مطالعات بسیاری در زمینه ارتباط میان کم‌شنوایی و آلزایمر انجام شده است که نتایج آن‌ها حاکی از آن است که رابطه انکارناپذیری بین این دو اختلال وجود دارد. به دنبال ایجاد کم‌شنوایی در یک فرد، تعامل فرد با محیط پیرامون کمتر خواهد شد. این موضوع بستگی به میزان کم‌شنوایی دارد، به طوری که هرچه میزان کم‌شنوایی بیشتر باشد، فرد بیشتر از برقراری ارتباط با خانواده، دوستان و به‌ طور کلی افراد جامعه دوری می‌کند و به عبارتی منزوی شده و کمتر با دیگران صحبت می‌کند.

طی یک تحقیق در دانشگاه کلمبیا، 100 فرد بزرگسال   80-99 ساله حضور داشتند، 34 نفر از آن‌ها که از سمعک استفاده می‌کردند، امتیازهای بهتری برای عملکرد ذهنی از خود نشان دادند. محققان دریافتند که عملکردهای ذهنی ضعیف به طور مستقیم با توانایی شنیدن در افرادی که از سمعک استفاده نمی‌کنند، مرتبط است. بیش از نیمی از افراد بالای 75 سال دچار کم‌شنوایی می‌شوند، اما تنها کمتر از 15 درصد آن‌ها از سمعک استفاده می‌کنند. نتایج تحقیقات نشان داده است که افراد سالمند مبتلا به مشکلات شنوایی در خطر بالایی برای انزوای اجتماعی و زوال عقل، قرار دارند. زمانی‌ که افراد به دلیل کم‌شنوایی، سیگنال‌های صوتی را به خوبی نشنوند، مغزشان کمتر تحریک خواهد شد و در نتیجه سلول‌های عصبی شنوایی مغز تحلیل می‌رود. برای جلوگیری از رخداد این اتفاق، این افراد باید به متخصص شنوایی‌ شناس مراجعه کنند تا پس از ارزیابی و تشخیص مشکل شنوایی آن‌ها، سمعک متناسب با افت شنوایی، برای آن‌ها تجویز و تنظیم گردد.

سمعک چگونه موثر خواهد بود؟

به کمک سمعک، فرد کم‌شنوا سیگنال‌های صوتی بیشتری دریافت خواهد کرد و بنابراین مغز او بیشتر تحریک خواهد شد. به دنبال این اتفاق، ارتباط، تعامل و فعالیت‌های اجتماعی در این افراد بیشتر می‌شود؛ بنابراین بدین وسیله از رخداد آلزایمر پیشگیری خواهد شد. با وجود پیشرفته‌ترین و منحصر به فردترین تکنولوژی‌ها در سمعک‌های سه برند اتیکن، برنافن و سونیک، فرصت‌ها و شرایط شنیداری بهتری برای افراد کم‌شنوا مهیا شده است. سمعک می‌تواند تاثیر مثبتی بر افراد سالخورده و به ویژه آن‌ها که ارتباطات گسترده‌ای با محیط پیرامون خود دارند، داشته باشد و کیفیت زندگی این افراد را بهبود بخشد.




زیرمجموعه های آلتون شنوا